1992-2008
Hur allt en gång började…
Det hela började redan den dagen när Max föddes. Det första hans far sa när han insåg att han hade blivit pappa till en pojke var: ”Hur gammal är jag när han fyller 18?” Så redan då hade hans pappa tanken på en blivande rallykarriär för sin son. Den nyförlösta mamman kunde snabbt konstatera att pappan skulle vara 48 år då, eftersom han hade fyllt 30 år samma år som Max föddes. Att det låg nära till hands att Max skulle börja med rally var inget konstigt med en pappa som blev svensk juniormästare i rally 1985 och med en mamma som var kartläsare. Dessutom bodde Max på en gård med grus- och skogsvägar inpå knutarna…
När Max fyllde 15 år börjar han köra folkrace i ”Team B&B racing” för klubben Lessebo MK. Hans första tävling med egen bil var i Lessebo år 2007, han slutade på 2:a plats i junior A-finalen med sin Volvo 740. Denna bil hade han sedan med sig hela sin folkracekarriär, och det var även med den som han körde sin bästa tävling. Det var i Asarum där han vann alla tre heaten och även junior A-finalen med sin Volvo 740. Den dagen sken Max i kapp med solen efter vinsten i A-finalen. Max värsta folkraceminne var då bakaxeln på hans Volvo 740 rasade i Möre efter tjugo meter i första heatet. Det var en mycket kall dag och det fanns ingenting annat att göra än att vänta tills tävlingen var över och åka hem.
År 2007 körde Max totalt åtta folkracetävlingar. År 2008 körde han sammanlagt tretton tävlingar. Bilar som Max hade under sina två folkracesäsonger var en Volvo 240 som han blev av med efter 16 lagda anbud och två stycken olika Volvo 740 som han sålde privat.
När Max fyllde 16 år var folkracekarriären över för Max del. Nu hade han bestämt sig, det
var dags för nästa karriär, nu som rallyförare!
2009
Max rallykarriär började i april nere i Skåne och första tävlingen var Kong Christian Race. 16 år och med sin Volvo 244 var han den ende startande i Ungdomsklassen. Vid sin högersida hade Max de första tävlingarna sin pappa Peter "Järnet Järnet" Svensson. I Kongen slutade Max på en 1:a plats i Ungdomsklassen, och som han sa; "Det var riktigt kul!".
Andra tävlingen var i början av maj i Nybro. Max slutade på en 2:a plats av totalt 6 förare i Zabra-rallyt. Han var drygt ett par sekunder efter segraren och vid denna tävling var väglaget kanske inte det bästa. Det var mycket lösgrus och gropar. Trots detta rullade bilen på bra!
Tredje tävlingen, Skilling 500, var i Smålandsstenar och det slutade med vinst! En 1:a plats av totalt sex förare i Ungdomsklassen, en 46:e plats totalt av alla förare (110 anmälda) och Max var också snabbast bland C-förarna i klassen VOC! Tävlingen bestod utav 7 SS på totalt 4,8 mil och det var fina vägar och det körningen gick lugnt och städat!
Efter tre veckors uppehåll var det dags för Rojarundan i skogarna kring Fagerhult. Den blev en 2:a plats av totalt fyra förare i Ungdomsklassen. Max minns att det kändes att det hade varit ett uppehåll, körningen var avvaktande, något som ändrades till nästa tävling!
Femte tävlingen för säsongen var Vättern Rallyt och efter 8 SS gick Max och Peter i mål som klassegrare!
Dackefejden i juni var lite speciell då det var som att köra på "hemmaplan". Tävlingen hade totalt 230 anmälda och i Ungdomsklassen var det tio förare. Det var 5 SS fördelade på 6,1 mil. Inför denna tävling ledde Max också DM-tabellen bland ungdomsförarna. Dackefejden blev en riktig rallyfest! Max och Peter slutade på en 1:a plats i Ungdomsklassen! Det var också sista tävlingen som Peter var co-driver för nu hade Liselott Eriksson tagit licens och kommande tävlingar kom hon att sitta i högerstolen!
Efter fem veckors sommaruppehåll var det dags för Max sjunde tävling, Oknörundan. Det slutade med en klasseger! Max och Liselott vann med vinstmarginalen 23 sekunder och tog samtliga sträcksegrar! Dock kunde tävlingen redan ha varit avgjord kvällen innan. För på testkörningen, precis innan lastning på släpet, rasade bakre knutkorset och kardanaxeln gick sönder. Detta löste sig, tack och lov, efter ett telefonsamtal till bröderna Eriksson!
I augusti kunde man läsa ett reportage om Max och teamet i Bilsport-Börsen nr 9! Det kan också tilläggas att tidigare har det också varit reportage om Max i de lokala tidningarna.
I augusti kördes hans åttonde tävling som var Emiltrofén och den bestod av 6 SS på totalt 5,5 mil. Det slutade med en klasseger och en 65:e plats av totalt ca 165 startande! Inför nästa tävling byttes slutväxel till 4:10 på bilen. Tidigare var det 3:73 men med bytet accelererade bilen bättre och den orkade mer på fyrans växel.
I september besökte Max Lindåsskolan och delade ut "Läsrallyboken" till årskurs 3. Det är en läsebok som Tina Thörner har varit med och skrivit. Eleverna blev mycket överraskade när Max körde in med rallybilen på skolgården och med böckerna i baksätet. Alla elever blev jätteglada när de fick den häftiga läseboken och de fick också provsitta rallybilen och Max fick skriva autografer! Det är en härlig känsla att kunna inspirera dessa elever och som Max sa; ”Tänk om jag hade fått den läseboken när jag gick i trean!”.
Max nionde tävling var TV-Svängen i Hörby och inför denna tävling var det en ny bakaxel på bilen. Vi slutade på en 1:a plats av totalt sex förare i Ungdomsklassen! En klassvinst med 35 sekunder och en 56:e plats totalt av ca 190 startande! Tävlingen bestod utav 8 SS på totalt 47,1 km och något nytt vid denna tävling var att serviceteamet verkligen fick jobba hårt! För vid 1:a servicen upptäckte vi att det läckte bensin från tanken. En sten på 3:e SS hade slagit hål på bensintanken, men serviceteamet lagade detta med skruv i hålet och superstål på och resan kunde fortsätta. På 5:e SS träffade framskärmen ett dumpersdäck, så på 2:a servicen fick serviceteamet tejpa ihop lyset och rikta framskärmen. När vi kom i mål var hela teamet nöjda!
Max tionde tävling var Ekratten och då slutade han på en 6:e plats av totalt åtta förare i Ungdomsklassen. Ekratten bestod utav totalt 5 SS och det var på SS 3 som Max fick problem. Sträckan var förlagd i centrala Tingsryd med både grus och asfalt, snäva och smala svängar. I slutet av sträckan bröt han av växelspaken och blev stillastående. Till slut lyckades Max få i treans växel och ta sig i mål. Tidsmässigt förlorade Max ca två minuter på detta. I servicen efter SS 3 ordnade serviceteamet en provisorisk växelspak av ett don och Max kunde fortsätta att köra. Annars så gick det bra då han på SS 1, 2 och 5 var snabbast bland ungdomsförarna!
Max blev uttagen att representera Ungdomsklassen för Småland i årets Mästarmöte 2009! Mästarmötet stod mellan Smålands Bilsportsförbund och Södra Bilsportsförbund och drabbningen skedde på "Svampbanan" i Tomelilla i början av november. Uttagningen var baserad på de som toppade/satsade på DM och i Max klass ledde han tabellen! Den dagen var det väldigt regnigt och lerigt. Max vann sina tre heat och sin klass och totalt segrade också Smålands Bilsportsförbund med 12 utav 15 klassegrar! Trots leran var detta bra körträning!
Vilda Ryd Racet blev Max sista tävlingen för säsongen. Max och Liselott slutade på en 2:a plats av totalt 10 förare i Ungdomsklassen. Max hittade inte riktigt flytet i denna tävling. Han förbättrade dock sin körning på SS 2 men på SS 3 blev han hindrad och tappade mycket tid och chansen på topplacering försvann.
Sen sålde Max bilen! När förutsättningarna fanns kunde han sälja bilen innan sista DM-tävlingen. Max hade en Volvo 940 som stod och väntade i garaget för att byggas om!
Rallysäsongen 2009 sammanfattas med en seger i Ungdomsklassen DM Småland och Max tackar sitt team: teamchef Peter Svensson, kartläsare Liselott Eriksson, service Johannes Helgesson, Oskar Hartman, Victor Richardsson, David Johansson, Peter Häggbring och Julia Svensson.
|
|