topleft topright
Nyheter Team Bil Tävlingar Resultat Bilder Filmer Historik Kontakt Partners Länkar Gästbok

 

2012-12-24

godjulgottnyttar

Önskar Max Motorsport

 

2012-11-03

Finalen i SydSvenska RallyCupen 2012

ssrc

Start och mål var vid Folkets Hus i Hovmantorp. Tävlingen omfattade totalt 107 km, varav 36 km SS fördelat på 2 SS som kördes två gånger. Totalt var det nästan 80 startande. De som tävlade var de bästa förarna från årets SydSvenska RallyCup. Inbjudna i Grupp H var de femton bästa A-förarna, fem bästa B-förarna och fem bästa C-förarna. Alla förare var sammanslagna i Grupp H och tävlade om prispengarna.

Max och Peter gick ut med startnummer 48. Efter ett par km in på SS 1 fick de ett väldigt kasst i full fart men Max redde ut det så de blev kvar på vägen. Det blev dock en "aha-upplevelse" för båda och körningen blev avvaktande. Man litade inte riktigt på greppet då det fläckvis var vädligt halt. Det blev istället publikvänlig körning med breda sladdar. Likadant på SS 2. Sen när man körde sträckorna igen gick det bättre.

Inför SS 4 bestämde de sig för att stå på som vanligt och släppa tankarna på det hala underlaget. Då flöt körningen och tiderna kom. De blev näst snabbaste av alla 2-hjulsdrivna bilar!
När Max körde på SS 4 blev han dock lite paff när han fick se den riktiga tomten i skogen!? Gå in och kolla incarfilmen från SS 4 (efter ca 2 min) om ni också ser tomten som gillar rally.

Max och Peter gick i mål som bästa B-förare och 6:e plats totalt i 2-hjulsdrivet Grupp H. Servicen bestod av Tobbe, Peter, Liselott och Julia.

ssrc

Kvällen avslutades med prisutdelning, trevlig supé och dans. Ca 250 deltagare i Folkets Hus i Hovmantorp. I SydSvenska RallyCupen 2012 kom Max på en 7:e plats. Han fick också ta emot pris för sina rallyframgångar och belönades med fri startavgift för South Swedish Rally 2013!

Vi vill tacka Anders Martinsson och Anders Karlsson samt arrangörer och funktionärer som har gjort ett väldigt bra jobb med hela SSRC och finalen!

Skrivet av Julia

 

2012-10-20

Inför SSRC Finalen

Idag är det genomgång av bilen. Bromsar ses över och nya bromsklossar sätts på plats. Imorgon söndag är det test och träningsdag i Älmhult på Milebygdsträckan. De ska träna körning och noter inför SSRC Finalen.

Skrivet av Julia

 

2012-09-24

Max vann Smålands DM B-förare 2WD

Följande tävlingar ingick i DM och Max placeringar ledde till segern som innebär fria startavgifter i DM 2013.

       
Datum Tävling Arrangör Pl. B-förare 2WD
2012-05-05 Silverratten Älmhults MK 1
2012-05-12 Rojarundan Emådalens MK Inställd
2012-06-02 Karlskronapokalen Karlskrona AK 1
2012-06-16 Skilling 500 Skillingaryds MK Brutit p g a bakaxel
2012-06-30 Dackefejden Wäxjö MS 1
2012-08-25 Emiltrofén Vimmerby MS 1
2012-09-08 TV-Svängen SMK Hörby 2
2012-09-22 Ekratten Asarums MS 1
       

Max och Peter vill passa på och tacka teamet, sponsorer och alla som stöttar dom till framgångarna!

Skrivet av Julia

 

2012-09-24

Klasseger i Ekratten säkrade segern i DM

ekratten

Start och mål var beläget till Bellevueparken (Folkets park) i Karlshamn. Tävlingbanans längd var ca 132 km varav ca 39 km fördelat på 5 olika SS. För Max räckte det med en andra plats i klassen för att vinna DM.

Max och Peter gick ut med startnummer 95. Totalt var det ca 130 startande, 15 st i B-förare 2WD. Inför tävlingen visste de att en andra plats i klassen räckte till en DM seger.

Det regnade konstant under lördagen. Så det var lika förhållande för alla förare men det blev desto svårare förhållande då vägarna blev mjuka och spåren förvandlades till två diken med vatten för klasserna längre bak i startfältet.

Till en början försökte Max gasa på en insåg snabbt att det inte skulle gå. De fick inrikta sig på att vara kvar på vägen. Ca 8 ekipage fick bryta på SS 1 p g a avåkning. Max och Peter tog hem klassegern på SS 1. Så efter det fick de ta det lugnt på sträckorna och bevaka DM vinsten. De ursäktar sig för att de inte kunde bjuda på en rallyshow utan tvingades glida runt p g a regnet.

Väl i mål var glädjen stor över klassegern och DM vinsten!

Servicen bestod av Peter, Victor, Pontus, Tobbe, Roger K, Julia och Marie.

Skrivet av Julia

 

2012-09-24

Grattis Max på 20-årsdagen!

max20

(Max är killen till vänster på bilden.)

Önskar Teamet

 

2012-09-17

TV-Svängen

TV-Svängen hade start och mål förlagt till Hörby. Banans längd var ca 200 km varav ca 42 km fördelat på 7 SS.

Max och Peter startade bra. De var snabbast av alla 2-hjulsdrivna bilar och näst snabbast av alla startande totalt på SS 1. På följande sträckor ändrades vägarnas karaktär som blev smalare. Till en början fajtades det i toppen om sekunderna, men Max trivdes inte på vägarna. Han fick inte till sin körstil, han kunde inte köra sitt spårval. Så det är bara till att träna mer på sådana vägar.

De gick i mål på en andra plats i klassen och en andra plats totalt av alla 2-hjulsdrivna bilar som är mycket bra gjort!

Bilen fungerade bra och servicen bestod av Peter S, Peter H, Patrik S och Annette N.

Skrivet av Julia

 

2012-09-04

Klasseger i Emiltrofén

Tävlingen Emiltrofén hade start och mål i Målilla. Totalt var den på ca 152 km varav ca 55 km fördelat på 5 SS.

SS 1, 15,9 km, Max hade till tävlingen anpassat körstilen efter motorn och han körde nu på högre växel. Hankook däcken fungerade också bra.
SS 2, 10,2 km, körningen flöt på bra. De sistra tre kilometerna kom dock världens regnskur. Vägen blev svår att se och vägbanan flöt så att man fick vattenplaning (se incarfilm). Men tidsmässigt i klassen gjorde det ingenting eftersom alla B-förare drabbades av regnet.
SS 3, 11,8 km, körningen fortsatte att flyta på bra. De hade trejde bäsa tiden av alla 2WD-bilarna. Nu ledde de klassen med ca 36 sek.
SS 4, 7,6 km, gick bra.
SS 5, 9,2 km, efter ca halva sträckan gick fjädern av som stänger spjället till insugsrören i motorn. Så Max fick vara försiktig med gasen som inte fjädrade tillbaka, men de lyckades ta sig i mål.
I slutmål gick de in som klassegrare!

Tävlingsarrangörerna hade fått fram fina vägar och det var ett bra arrangemang. Vi vill också passa på och tacka alla som vinkar och hejade fram oss i skogen! Tyvärr så hinner vi inte vinka tillbaka.

Nu på lördag är det tävling kring Hörby i Skåne. Tävlingen ingår i Smålands DM och SSRC. Uppladdningen har börjat... Det är också roligt att så många har beställt Max Motorsport Supporter T-shirt! Snart ska de tryckas.

Skrivet av Julia

 

2012-09-02

Vi rekommenderar

På YouTube rekommenderar vi en sammanställning filmklipp av Jimmi Svensson och foton av Robin Sörensson.

   

Mycket proffsigt filmat och fotat!

Skrivet av Julia

 

2012-08-21

Du har chansen att stödja Max Motorsport

Nu kan du förhandsboka Max Motorsports supporter T-shirt! Det är en vit T-shirt med en riktigt frän åkbild och Max Motorsports logga. Den finns i storlekarna S, M, L, XL, XXL, och barnstorlekarna 140 och 164 (XS).

För att boka denna T-shirt så mailar du ditt namn, din adress, antal och storlek till mig, Julia Svensson, på julia@maxmotorsport.se eller så ringer du 076-320 00 27. Boka innan 2 september för snabb leverans.
För 200 kr (plus ev. frakt) så är den din och du stödjer Max Motorsports vidare rallyframgångar!

Skrivet av Julia

 

2012-08-18

Klasseger i Snapphanerallyt

I lördags var det tävlingen Snapphanerallyt. Totalt var den på 110 km varav 43 km SS, tre korta och två långa, på Hovdala skjutfält. Start och mål var förlagt i Hässleholm.

Max var inte van vid den nya effekten i motorn och fick inte flyt i körningen. Han hann inte med och växla så varvstoppet slog till. Så inför Emiltrofén den 25/8 kommer han att anpassa körstilen!

I alla fall så vann de klassen med 6 sekunder! Servicen bestod av Tobbe, Pontus, Jacob, Nettan och Marie.

Skrivet av Julia

 

2012-08-06

Testade motorn

motor

På bilden ovan ser ni Max motor hos Görans Motor Teknik. I helgen testkörde vi bilen med den nya motorn på Max privata träningssträcka. Den fungerade riktigt fint!

test

Så nu är de riktigt laddade inför Snapphanerallyt till helgen i Hässleholm. Vi ses och hörs!

Skrivet av Julia

 

2012-08-04

Motorn har renoverats av Görans Motorteknik

goran

I sommar har motorn fått ett lyft. Underdelen har renoverats och toppen är bytt. Görans Motorteknik i Hovmantorp ökade effekten med ca 10 %. Så nu kommer det att bli ett nytt lovande sound i skogen!

Skrivet av Julia

 

2012-07-03

Dackefejden

Dackefejden var på totalt 136 km varav 50 km SS fördelat på 6 olika SS. Max och Peter J gick ut med startnummer 166 och första bil startade kl. 10:00 på Kronobergshed flygfält. Ca 215 startande totalt varav 22 startande i 2WD B-förare.

Inför tävlingen hade Max en ny bakaxel. Victor, Peter, "Nettan", Jacob och rutinerade "Tobbe" Andersson servade.

De första sträckorna fick Max tuff konkurrens mot Växjöföraren Robin Adolfsson i klassen. Inför sista sträckan låg Max 5,9 sek efter. Han tände till och fick flyt på körningen och vann sträckan med 8,9 sek som räckte till klasseger. Max var dryga minuten före tredje platsen i klassen.
Tiden på SS 6 räckte också till tredje snabbaste tiden av alla 2WD.

dackefejden2012

Nu är det sommaruppehåll. Det är lugnt till den 11 augusti (Snapphanerallyt). Motorn ska rivas ner och Görans Motorteknik i Hovmantorp har lovat att fixa mer hästkrafter.

Skrivet av Julia

 

2012-06-27

Skilling 500

Skilling 500 omfattade totalt ca 189 km varav ca 41 km SS fördelat på 5 st. Start och mål var förlagt i Gislaved.

Tävlingen började bra. Max och Peter J var snabbast i klassen på SS 1 och 2. Men på SS 3 fick han bryta
p g a bakaxeln. Kuggarna i slutväxeln hade gått sönder.

Skrivet av Julia

 

2012-06-11

Totalseger i Zabra rallyt

zabrarallyt2012

Max och Annette totalsegrade i Zabra rallyt! Inför sista sträckan låg de två och en halv sekund efter den som ledde totalt. Max var 4,7 sek snabbare på sista sträckan och det räckte ju till totalseger!
De vann också klassen med 18 sek.

Zabra rallyt var en onotad tävling och bestod av 4 SS. Delar av en sträcka kördes två gånger. Första tävlande startade kl. 11:01.

Mamma Annette höll sitt löfte och åkte med sonen. Hon var mer än nöjd med Max körning.

Se incarfilm från SS 4!

Skrivet av Julia

 

2012-06-03

Klasseger i Karlskronapokalen

karlskronapokalen

Max och Peter J tog hem klassegern och kom på en 11:e plats totalt i Karlskronapokalen!

Tävligen omfattade 200,54 km varav 41,95 km SS fördelat på 6 SS. Två SS kördes två gånger. Start och mål var förlagt vid Vedebyskolan. Det var toalt ca 125 startande.

På SS 1 och 2 flöt körningen på bra. SS 3 fick Max inte till körningen riktigt, fick inget flyt.
På SS 4 tappade de tid, ca 20 sek, efter att ha blivit hindrade av bil som tidigare rullat och också bromsat rakt fram i vägvinkel så de fick backa.
På SS 5 (SS 1) flöt det på bra igen. Andra bästa tiden av alla 2WD. En sekund efter snabbaste 2WD totalt. Lugn och fin körning. Förbättrade sig med fem sekunder jämfört med SS 1.
SS 6 (SS 2) stabil körning. Det förbättrade tiden med åtta och en halv sekund jämfört med SS 2.
Se incarfilm från SS 5 och 6!

Mekaniker med på tävlingen var Victor, Pontus, Jacob och Peter S. Det var lugnt i servicen. På första servicen blev servicekillarna mest blöta då det kom ett skyfall med hagel. Annars så var det som vanligt att tanka och dra bultar.

Skrivet av Julia

 

2012-05-30

South Swedish Rally - Slutresultat

ssr

Det blev en 9:e plats i klassen trimmat 2WD och 23:e plats totalt i SM för Max och Stefan. Dag 1 körde Max stabilt och städat. Dag 2 (idag) ökade han. Max åkte bra inför sista sträckan. Efter målgång på SS 15 fick han insprutningsproblem. På servicen (10 min) innan sista sträckan blev det stressigt men det löste det sig till slut. Max avslutade dagen med en publik uppvisning!

Mer information, incarfilmer och bilder kommer.

Skrivet av Julia

 

2012-05-17

Inför morgondagen

Ikväll var det anmälan och besiktning. Inför morgondagen har vi bytt co-driver till Stefan Ahl från Wäxjö MS då Peter J fick förhinder.

Skrivet av Julia

 

2012-05-17

Snart tävlingsstart i South Swedish Rally

rek

Max och Peter har lånat bil från Liljas och är ute och rekar sträckorna i eftermiddag och imorgon förmiddag.

Imorgon startar första bil kl. 14:30. Max och Peter är efteranmälda och har startnummer 102 och går ut som bil ca nr 90.

Serviceteamet består av Victor Richardsson, Pontus Lindholm, Magnus Bäck, Peter Svensson och jag, Julia Svensson. Ni är hjärtligt välkomna och besöka oss på serviceplatsen! Jag kommer också uppdatera aktuella händelser på vår Twitter MaxMotorsportSV (länk finner under fliken Länkar).

Skrivet av Julia

 

2012-05-12

Rally-SM # 3 - South Swedish Rally

Nästa vecka tävlar Max och Peter J i South Swedish Rally!

Tredje deltävlingen i rally-SM 2012 är South Swedish Rally. Den körs den 18-19 maj med Tingsryd som centralort. Tävlingen omfattar 16 SS på totalt ca 514 km. 14 av sträckorna körs på grus, sträckan i Tingsryd (två gånger) delvis på asfalt. Den totala SS längden är ca 143 km.

Fredag:
14:30 första bil startar från Centrum, Tingsryd.
21:01 första bil anländer till Parc Fermé, Tingsryd.

Lördag;
07:30 första bil startar från Parc Fermé, Tingrsyd.
15:42 första bil i mål på Centrum, Tingsryd.

Central serviceplats är beläget på Tingsryd Travet. Max och Peter har troligtvis startnummer kring 70-80.

Program/karta kan ni börja köpa från och med idag på följande platser:
Runes Bensin, Emmaboda
Statoil, Hässleholm
Munkarp 108, Höör/Munkarp
OK/Q8, Ingelstad
Shell och Statoil, Ljungby
Statoil, Lönsboda
ICA och Bilomsorgen (Macken), Ryd
Rävemålet, Rävemåla
Hotell Tingsryd, Tingsryds camping, Preem, Serviceplatsen och Turistinformation, Tingsryd
Urshults Bil & Traktor, Urshult
ICA, Väckelsång
Statoil, Statoil och Shell, Växjö
AP Däckservice AB och Statoil Osby, Älmhult

 

"På fredagen den 18 maj klockan 14.30 startar 2012 års South Swedish Rally på torget i Tingsryd, mitt framför legendariska varuhuset Börjes. Då väntar 16 tuffa specialsträckor på att bli forcerade av stora delar av den svenska rallyeliten. Totalsegraren från i fjol, Jimmy Joge i klassen Otrimmat 4WD, kommer att göra allt för att försvara sin vinst men lär bli hårt utmanad av exempelvis Pontus Tidemand, Mats Jonsson, Per-Arne Sääv och Eddie Hörbing som alla tillhör klassen Trimmat 4WD.

På fredagens etapp körs sju specialsträckor och på lördagen nio. Målgång på torget sker cirka klockan 15.15 på lördagen den 19 maj. Då har drygt 13 mil specialsträcka och 36 mil transportsträcka tillryggalagts av ekipagen. Båda etapperna avslutas med en specialsträcka på ett industriområde i nära anslutning till torget i Tingsryd.

Årets sträckor är smala och kurviga med ett och annat krön. Att skära kurvorna är inte att rekommendera, för det gör man i så fall bara en gång. Samtliga sträckor ligger nära centralorten Tingsryd vilket gör att rallyt blir kompakt och att rekognoseringen går snabbt. Central serviceplats, rallyhögkvarter och presscentra är under tävlingen beläget på Tingsryd Travet."

Pressansvarig
Joel Sannemalm

Information hämtat från www.southswedishrally.com.

Skrivet av Julia

 

2012-05-07

Klasseger i Silverratten

I lördags var Silverratten i Älmhult. Tävlingen var på totalt 170,5 km varav 44,5 km SS fördelat på 5 st SS varav en SS gick två gånger. Totalt tävlade 137 ekipage.
Det var fina krokiga vägar och Johannesson var tillbaka i högerstolen.

SS 1, 10 km, vann Max och Peter klassen med 12 sekunder. Stabil körning, mitt på vägen, som flöt på bra.
Det följde upp med ytterligare en sträckseger i klassen på SS 2.
SS 3 och följande sträckor var det mer avvaktande körning.
På SS 4 och 5 var de snabbast i klassen.

I mål kom Max och Peter som klassegrare! De vann klassen med nästan en halv minut. Totalt kom på de på en 10:e plats!

Serivicen bestod av Annette, Jacob, Timmy, Peter och Magnus Bäck hjälpte till.

TEKNISKT FEL på incar-kameran (inne på service nu), så det blev tyvärr inga filmer från tävlingen.

Max och Peter vill skicka en hälsning till de trevliga medtävlande och arrangörerna!

Skrivet av Julia

 

2012-05-02

Klasseger i Kong Christian Race

kongen

"Kongen" hade en längd på ca 180 km varav ca 43 km SS fördelat på 6 SS på krokiga Göingevägar. Totalt ca 230 startande. Filp Wernerfur åkte återigen med Max (Peter Johannesson har inte sluppit sitt gips än) och med i servicen var Victor R, Pontus L, Jonatan J och Peter S.

Strax efter starten på SS 1 började kuggarna försvinna och de försvann allt mer och mer. Tillslut kunde Max inte köra på tvåans växel. Men det räckte till klassvinst och tionde plats totalt.
SS2, det var ovant för Max att köra utan tvåans växel. Det satte sina spår i körnigen resterande sträckor. Främst tappade de tid i vägvinklar. Näst bästa tiden på SS 2 i klassen, liksom på SS 3.
SS 4 ströks efter en avåkning av tidigare förare så alla fick en ideal tid klassviss. Tiden var 11 sekunder sämre än idealtiden för A-förarna i 2WD. Det påverkade inte resultatet i klassen, men totalt.
Mellan SS 4 och 5 var det service och ljusboxen sattes på.
På SS 5 hade Max anpassat körningen efter en saknad växel och fick mer flyt i körningen. Det blev en sträckseger.
Inför SS 6 ledde de klassen med tolv sekunder så de satsade på en säker körning.

Slutligen vann de klassen med 33 sekunder! Max var nöjd med att vägarna höll så bra, trots startnummer 207 och regn innan tävlingstart. Det var en fin rallytävling med fina priser, bl a en svets.
Noterna fungerade bra, både Max och Filip var mycket nöjda. Det var också första tävlingen som de testade på Hankook däck och det verkade fungera bra.

Totalt så hade Max den (14:e bästa körtiden) men blev 18:e totalt av 230 startande som är mycket bra kört!

Skrivet av Julia

 

2012-04-29

Simrishamnsmixen

simrishamsmixen

Årets gruspremiär var Simrishamnsmixen. Tävlingen var totalt ca 230 km varav ca 41 km SS fördelat på 7 SS (två SS kördes två gånger). Totalt ca 180 startande.

Co-driver för tävlingen var Filip Wernefur från Skillingaryds MK (Peter Johannesson hade foten i gips).
Max och Filips samarbete fungerade bra. De kunde snabbt läsa av varanda. Bra tider var det också!

Sträckseger i klassen blev det på SS 1 (andra tiden bland A-förarna), SS 2, SS 3 och SS 4. SS 4 var också tävlingens bästa sträcka för Max. Bra flyt i körningen och noterna. De hade också bästa tiden bland A-förarna!!!
På SS 6 hade de högt tempo tills ett vägbyte där Max trampade av gasvajern och de fick bryta tävlingen.

Skrivet av Julia

 

2012-04-20

Vinterns iskörning

vinter

Skrivet av Julia

 

2012-04-29

Vinterpokalen

vinterpokalen

Max första tävling för säsongen var Vinterpokalen i Sandviken. Vintertävlingen var en deltävling i Rally-SM och JSM och omfattade totalt 30 mil, 8 SS på ca 12 mil. Bilen testades inför säsongen och Max skaffade erfarenhet av vinterkörning. En erfarenhet han också fick var vikten av bra däck. På de tre år gamla däcken som han körde med var gummit för hårt och dubbarna flög iväg. Detta påverkade självklart och han fick stor utmaning (och träning) med körningen. Se bilder och filmer!

vinterpokalen

Skrivet av Julia

 

2012-02-16

Tävlingar 2012

       
Datum Tävling Arrangör Distrikt / Cup
2012-02-17 SM #2 - Vinterpokalen Sandvikens MK NN / SM/JSM
2012-03-31 Simrishamnsmixen Simrishamns MK SÖ / SSRC
2012-04-28 Kong Christian Race Kristianstads MK SÖ / SSRC
2012-05-05 Silverratten Älmhults MK SM / DM/SSRC
2012-05-12 Rojarundan Emådalens MK SM / DM
2012-05-17 SM #3 - South Swedish Rally Ryds MK SM / SM/JSM
2012-06-02 Karlskronapokalen Karlskrona MK SÖ / SSRC
2012-06-16 Skilling 500 Skillingaryds MK SM / DM/SSRC
2012-06-29 Dackefejden Wäxjö MS SM / DM/SSRC
2012-08-11 Snapphanerallyt Hässleholms MK SÖ / SSRC
2012-08-25 Emiltrofén Vimmerby MS SM / DM/SSRC
2012-09-08 TV-Svängen SMK Hörby SÖ / DM/SSRC
2012-09-22 Ekratten Asarums MS SÖ / DM/SSRC
2012-10-27 SSRC-Final Wäxjö MS SM / SSRC
       

Max kommer 2012 tävla i cuperna Smålands DM och SydSvenska RallyCupen. Efter resultat i Vinterpokalen kan också tävlan i JSM bli aktuellt.

Skrivet av Julia

 

2012-02-16

Max gör årsdebut i Rally-SM/JSM

Den 17-18 februari är den andra deltävlingen Vinterpokalen i Sandviken som ingår i Rally-SM och JSM. Tävlingen omfattar totalt 30 mil, 8 SS på ca 12 mil. SS 1 körs imorgon (fredag) och resterande 7 SS på lördag. Liverapport från Vinterpokalen sker via web, www.vinterpokalen.se.

Vinterpokalen blir Max debut efter bilbytet till en driftsäkrare Volvo 940 Grupp H. Inlånad co-driver för tävlingen är rutinerade Anders Årberg från Hässleholms MK.

Skrivet av Julia

 

2011-12-22

godjulgottnyttar

Önskar Max Motorsport

 

2011-11-27

Volvo 940

volvo

Skrivet av Julia

 

2011-11-27

Bilder

Fliken bilder har uppdaterats!

Skrivet av Julia

 

2011-11-09

Novemberskölden

I söndags var det tävling i Nässjö. I Max klass var det 20 startande och 4 SS skulle köras. Max och Peter J gick ut med startnummer 72, men tvingades bryta efter SS 1. I målet på SS 1 gick kamremmen av.

Skrivet av Julia

 

2011-11-02

Grupp H Volvo 940

Max har varit runt i Sverige provat olika bilmärken för att testa något nytt inför nästa rallysäsong. Slutligen hittade han en Volvo 940, klassad Grupp H, i Ryd. I drygt två år har den körts av Stefan Hjalmarsson. Det är en mycket välbyggd 940 av Stefan Nordberg. Första testet av bilen blir nu på söndag i Nässjö och då får Max se om han trivs med bilvalet. Mer fakta om bilen kommer. I och med detta kan ev Golfen bli till salu...

Skrivet av Julia

 

2011-10-10

KMK-Trofén Rallymasters

rallymasters

I helgen avgjordes SM-finalen i Katrineholm. Teamet var där för att delta i lördagens tävling som bestod av 5 SS. I Max klass var det 15 startande och Max med Co-driver Peter J gick ut med startnummer 249.

Innan SS 3 (SS 1 för Max) stängde de av bilen, som man brukar göra vanligtvis, och väntade in tiden för TK1. När det skulle starta igen fungerade inte styrservopumpen (mardrömmen för en rallyförare innan start). Max var ute och slet i sladdarna sekunderna innan TK1 men han lyckades inte fixa problemet. Så 11,08 km fick Max slita utan styrservo, efter 6 km försvann känslen i armarna. Efter mål försökte de igen hitta felet men fann då inget heller. MEN sen när de startade igen så fungerade styrservon och felet har sedan inte uppstått.
Till en början på SS 4 (SS 2), 13,03 km, satt strulet psykiskt kvar och Max fick inget flyt på körningen, men efter halva sträckan kom han igång igen med körningen. Tidsmässigt var de 4 sekunder efter klassegraren.
Inför SS 5 (SS 3) var de laddade. De var snabbast i klassen, 3 sekunder före klassegraren. Efter sträckan var det service och serviceteamet bestod av teamchef Peter, Victor, Roger och webmaster Julia.
Ca 4 km in på SS 6 (SS 4) kärvade gasvajrarna så Max tvingades bryta (trist för en grej som kostar 25 kr/st).

Nu laddar teamet inför Marknadsnatta den 29/10 och funderar även på bil/klassbyte(?) inför nästa år!

Skrivet av Julia

 

2011-09-28

Max 19 årsdag firades i Askersund

rejmesknixen

I lördags var det Max födelsedag och den firades med Rejmes-Knixen i Askersund. Tävlingens längd var totalt 135 km varav 43 km fördelat på 4 SS. Totalt var det 145 deltagare och i Max klass var det 17 startande. Max och Co-driver Peter Johannesson gick ut med startnummer 125 och med i servicen var Peter Svensson och Roger Classon.

På SS 1; 8 km, tog Max och Peter hem sträcksegern i klassen och en 19:e plats totalt.
SS 2; 17 km, var spårig och uppkörd bitvis. De fick inget flyt och tappade mycket tid. I huvuet på föraren satt nog bromsproblemet från Gullaboknixen kvar. Det blev en 6:e plats i klassen.
På SS 3: 12 km, flöt körningen och noterna på bra. Det blev en 2:a plats i klassen och 23:e plats totalt. 4 sekunder efter klassettan.
På sista sträckan, SS 4; 5 km, var det mycket jämnt. Max hade bra flyt hela sträckan och de blev bara 1,5 sekunder efter ettan i klassen. En 3:e plats i klassen och 22:e plats totalt.

Max och Peter J gick i mål som 23:a totalt och en 4:a i klassen. De var 13,9 sekunder efter ettan i klassen, men hade bara 3,8 sekunder upp till tvåan och uppflyttningspoäng. De var endast 0,5 sekunder efter trean.

Tävlingen gick bra, det var kul att lära sig ny vägkaraktär och också nyttigt för framtiden.

Skrivet av Julia

 

2011-09-21

Vätternrallyt

I Vätternrallyt fick Max och Liselott bryta efter några hundra meter in på SS1 p g a bränsleproblem.

Skrivet av Julia

 

2011-09-11

EMK Kannan

Teamet begav sig till Eskilstuna i fredags för att köra gårdagens tävling EMK Kannan. Peter J skulle egentligen vara co-driver men han blev sjuk och jag, Julia, fick då istället förfrågan att läsa. Och jag tackade ja direkt! Det var också passande eftersom jag nu har flyttat till Stockholm och befann mig redan i trakterna.
Jag har alltid velat åka med lillebror. Jag visste att han körde fort men inte att han körde SÅ fort. Vilken action! Riktigt roligt!

Till EMK Kannan var det drygt 150 st anmälda varav 16 st i Max klass. Start och mål var vid Ekebybanan och första start kl. 10.00. Vi gick ut med startnummer 132. Tävlingen bestod av 6 SS på vägar av mycket god Sörmländsk karaktär. Totalt ca 17,7 mil varav ca 3,9 mil SS.

Vi slutade på en 3:e plats i klassen efter lite småstrul. På SS 1 och 2 fungerade inte intercomet p g a ny hjälm. På servicen fixade man problemet. Så inför SS 3 fungerade intercomet och noterna. På SS 3 var vi snabbast i klassen och hade tredje bästa tiden av alla 2 WD totalt. Max var t ex snabbare än Leif Petersson och Johan Holmberg.
På SS 4 tappade vi mycket tid. Max körde så fort och jag var sen med en "vänster två" så vi landade på en åker och en sladd till tändningen lossnade och motor stannande. Max fick därför lossa sig för att sätta dit sladden igen och det tog 55 sekunder.
På SS 5 var vi klassnabbast igen. På SS 6 kom vi fel in i en böj och fick börja om så där tappade vi tid.

Tävlingen i stort sett var lärorik för Max att köra på den sortens vägar. Det var också trevligt att träffa rallyfolk från Mellansverige!

För mig, som tidigare i år endast åkt Grupp E C-förare, var det en rolig utmaning att läsa siffernoter i Grupp H B-förare.Trots ett par sena noter fick jag ändå lovorden av Max att jag "duger väl". Jag vill absolut åka Grupp H igen!

Skrivet av Julia

 

2011-09-09

Gullaboknixen

gullaboknixen

Segrarna!

Skrivet av Julia

 

2011-09-05

18-årig B-förare totalsegrade i Gullaboknixen

Veckan innan Gullabo-tävlingen var det mycket jobb med lackning av bilen och finriktning av bakskärmen. Riktningen utfördes av Roger Classon. Inför tävlingen skulle allt vara i toppskick.

Äntligen var det dags för tävlingsdagen. Till Gullaboknixen var det totalt 107 anmälda. Start och mål var i Vissefjärda och kl. 11.01 gick första bilen ut. Max och Liselott hade startnummer 80.

På SS 1, Ellingsmåla 11,89 km, var det fin och hård väg, som inte var uppkörd. Max fick till fint flyt första milen. Extra taggad blev Max när han såg all publik som hejade fram dem. De sista två kilometrarna började bromsarna koka och slutade att fungera. Så det blev en överraskning när han strax innan svängen efter den långa rakan (se incarfilm) upptäckte detta. Men han lyckades med handbromsens hjälp få ner farten så att han klarade svängarna och kunde ta sig i mål.

På första servicen bytte mekanikerna bromsolja, kollade över bilen och bytte däck.

SS 2, Sävsjö 6,56 km, började smalt och krokigt med mycket sten i kanterna. Max körde på hög växel mitt på vägen och nu fungerade bromsarna igen. På det sista snabba partiet gick det riktigt fort.

Vid andra servicen var det åter allmän koll. De bytte tillbaka däcken som han kört med på SS 1.

SS 3, Förlångsö 14,17 km, flöt på bra. Det enda orosmomentet var att på slutet av sträckan började bromsarna bli "svampiga". Det var roligt med så mycket publik på sträckan!

Max och Liselott tackar serviceteamet, sponsorer och rallyvänner för framgången!

Max kommentar till tävlingen:
"Det känns bra. Det var riktigt roligt att vinna! Jag har alltid velat ta hem en totalseger."

Skrivet av Julia

 

2011-08-28

Skilling 50

Skilling 50 bestod av 2 SS som kördes två gånger, totalt 4 SS. Tävlingen kördes som en test inför Gullaboknixen nästa helg. Tävlingen var (liksom Gullaboknixen kommer att vara) onotad. Bilen testades och höll också hela tävlingen. Max och Peter J slutade på en 2:a plats i klassen.

Skrivet av Julia

 

2011-08-25

Emiltrofén

Till Emiltrofén hade teamet äntligen fått ordning på bilen. Problemet att växlarna hoppade ur hade man nu löst. Max och Liselott kunde därmed i Emiltrofén koncentrera sig på körningen och noterna.
SS 1 hade de den 20:e bästa tiden av totalt 177 startande (ändå körde de ifatt en bil på sträckan och tappade tid)!
På SS 2 var vägen vädligt uppkörd. Med ca 5 km kvar till mål körde Max och Liselott punktering (inget reservdäck i bilen).
Efter halva sträckan på SS 3 märkte Max att de började glappa i framvagnen. Fram till målskärmarna höll det. Vid målgången brast bakre bärarmsbulten. När Max skulle bromsa in efter mål lossnade bulten och hjulet låste sig mot hjulhuset i ca 160 km/h. För att rädda situationen, hålla sig kvar på vägen och inte köra på publik eller stora träd, får Max släppa fotbromsen för att få tillbaka styrförmågan och använda handbromsen istället för att få ner farten. Till slut kan han inte häva sladdarna och bilen hamnar på sidan. Se incarfilm! Det blev ingen större skada skedd utan i veckan har teamet bytt framskärm och dörr samt riktat bakskärm - för att få ihop bilen till Skilling 50 nu till helgen!

Skrivet av Julia

 

2011-08-18

Zabra-rallyt

zabra-rallyt

Bild från Zabra-rallyt där Max och Peter J blev klassegrare.

Skrivet av Julia

 

2011-07-14

I väntan på bultar

Efter Dackefejden gick ett drev sönder i växellådan och vid renoveringen upptäcktes det att det var fel bultar till kronhjulet. Så nu väntar vi in bultarna från leverantören och vi hoppas få in de till Vila Ryd Racet som är nästa tävling.

Skrivet av Julia

 

2011-06-20

Dackefejden

Dackefejden bestod av 6 SS fördelat på ca 50,6 km. Start och mål var förlagd i Moheda och det var drygt 200 startande. Max och Liselott gick ut med startnummer 172 och de var 23 startande i klassen.
Inför SS 5 låg Max och Liselott på en andra plats i klassen, men då femmans drev gick sönder tvingades de bryta (se incarfilm). Annars så fungerade noter bättre och bättre.

Inför Dackefejden bytte teamet oljekylare eftersom den började läcka i Nybro, liksom bakaxeltappen efter varit emot en sten. Fyrhjulsintällning gjordes också hos "Bäck".

Jag "webmastern" och Växjöföraren Simon blev klassegrare i Grupp E C-förare.

Skrivet av Julia

 

2011-06-17

Grattis till studenten Max!

student

Vilket vrålåk! (Det var den enda gången som Max kunde tänka sig sitta i högerstolen.)

Önskar teamet

 

2011-06-14

Zabra-rallyt

Max och Peter J vann klassen B-förare 2 WD! Incarfilm från SS 1 är upplagd, tyvärr fick vi inte med SS 4 på film där de hade en riktigt bra tid. I stort fungerade bilen bra efter allt strul. På SS 3 fick de punktering och på SS 4 började växlarna hoppa ur. Men Max var nöjd med tävlingen.

Inför Zabra-rallyt byttes flera delar ut, bl a en ny styrservopump. Det var en onotad tävling i skogarna kring Nybro och Max hade Peter "Olsson" Johannesson som kartläsare.

Skrivet av Julia

 

2011-06-06

South Swedish Rally - SSRC

Sydsvenska rallyt var i Ljungby. På lördagen kördes de sträckor som ingick i SSRC, den cup som Max och Liselott tävlar i. Tävlingen omfattade ca 200 km totalt, 7 SS, sammanlagt på ca 58 km SS. Sträckorna kördes på grus, med undantag av SS 11 som kördes på asfalt.

I veckan innan tävlingen har det varit mycket mekande och sena kvällar i garaget. Kylare, fästen och kablar har bytts ut. Max var riktigt laddad inför tävlingen, allt kändes bra.

Men på SS 1 blev det elfel på styrservopumpen med följd av att oljeslangen till pumpen blev strömförande och smälte. Två SS utan styrservo blev för tungt för Max att styra och de tvingades bryta.

Skrivet av Julia

 

2011-05-29

Oknörundan

Efter vintern och vårens ständiga problem med att det hugger i ratten och därmed styrningen när Max rattar snabbt löstes i fredags kväll. Teamet har hittills provat fyra olika fabrikat av elektriska styrservopumpar i hopp om att kunna lösa problemet. I fredags fungerade det som det skulle. Rätt fabrikat på pump hittades äntligen. En pump som gav mer olja.

Oknörundan (onotad tävling) hade ca 120 startande totalt och start och mål var i Blomstermåla. Det var Max första tävling som B-förare i 2 WD.
På SS 1 var körningen avvaktande eftersom Max var "van" vid att det skulle hugga. Till SS 2 var självförtroende tillbaka och flytet i körningen började komma. Max och Liselott hade tredje bästa tid av 14 startande i klassen. På SS 3 stämde körningen för Max. Det var full attack! Sträckan var totalt ca 14 km och drygt 9 km in på sträckan var det ett dåligt parti (dålig skogsväg) på ca 3 km. Det dåliga underlaget gjorde så att kylaren skakades loss och den kom åt batteriet och det blev kortslutning i elfläkten. Max fick tyvärr bryta.

Skrivet av Julia

 

2011-05-17

Runes Bensin

runes_varfest

Vid Runes i Emmaboda var det i lördags vårfest och det var över 1000 besökare. Det bjöds bl a på kaffe och tårta och underhållning av komikern Thomas Pettersson.

Max Motorsport visade incarfilmer och självklart fick stora som små provsitta Max rallybil!

runes_varfest

Skrivet av Julia

 

2011-05-08

Rallytravels Kong Christan Race

Max och Liselott blev klassegrare i Kongen och det innebär att Max fick sista uppklassningspoäng och är numera B-förare!

Tävlingen bestod av totalt 160 km, varav ca 46 km SS fördelat på 5 SS på krokiga Göingevägar. SS 2 fick dock strykas efter brand intill stäckan. Start och mål var i Kristianstad och det var ca 180 startande. Max och Liselott gick ut med startnummer 142 och de var 11 ekipage i klassen. Max hittade inte riktigt flytet i körningen och inför SS 1 hoppades fyran växel ur och det fortsatte den med under hela tävlingen.

Jag, Julia, läste åter för Simon (C-förare Gr E) och vi slutade på en andra plats av 12 startande i klassen.

Skrivet av Julia

 

2011-05-05

Lille Mats Rallysprint

I söndags var Max och Liselotts första asfaltstävling. Lille Mats Rallysprint kördes i Hässleholm. Totalt 24 km, varav 24 km var SS på asfalt. 1 SS 8 km som kördes tre gånger, totalt 3 SS.
Inför tävlingen justerades bilen efter asfaltsunderlag och -körning. Stötdämpare justerades hårdare och man ändrade om till mer bromskraft fram, jämfört med grustävling. Det kördes med begagnade asfaltsdäck (slicks) 195/50 15". Det var alltså en ny tävlingsform för hela teamet. Innan start fick Max och Lisellot gå och reka sträckan (skriva egna noter), och det var imponerande att se medtävlandes bilar och servicetält. Det var 137 startande, varav ca 40 ekipage från Danmark. I Max och Liselotts klass, 2 WD C-förare, var det 14 startande.

På SS 1 gick Max ut med inställningen att känna sig för, stämma av bilen och körstil med underlaget. Det var alldelles för mycket bakbroms, så bakänden sladdade ut vid varje inbromsning. Detta justerades under tiden till mer frambromsning. Max och Liselott hade näst snabbaste tiden i klassen på SS 2.

Körningen på SS 2 stämde bättre. De var snabbast i klassen på SS 2 och hade 29:e bästa tiden av totalt 137 startande.

Inför SS 3 efter ca 70 startande blev det uppehåll på en halvtimme och det började ösregna. Max med startnummer 95 fick köra på riktigt halt underlag. Han tappade 51 sekunder jämfört mot sin tid på SS 2. Han som vann klassen körde innan uppehållet.

Max och Liselott slutade på en tredje plats i klassen. Det var lärorikt för Max att få testa på tekniken att köra asfalt och för teamet att justera bilen. Nu till helgen väntas Kong Christian Race i Kristianstad och Max och Liselott är riktigt taggade att ta sista uppklassningspoängen till B-förare!

Skrivet av Julia

 

2011-04-28

Silverratten

Tävlingen var totalt 130,5 km varav 38,83 km SS fördelat på 6 st SS. Start och mål vari Älmhult och det var ca 150 startande. Max och Liselott gick ut med startnummer 119 de var 10 ekipgare i klassen.
Inför Silverratten hade teamet bytt yttre drinvknutar till kraftigare efter raset i Anderslöv.

På SS 1 gick Max och Liselott ut hårt för att kunna se och jämföra sig med de andra i klassen. Det resulterade med sträckseger i klassen och totalt 18:e bästa tid. Inför kommande sträckor kunde de ta det lite lugnare eftersom de ledde klassen med ca 16 sekunder. På SS 2 blev tappade de också lite tid efter att ha blivit nervinkade. SS 6 hade ett dåligt parti där de slog i sten som hade kommit upp mitt på vägen och krökte styrväxeln och styrservon la av.

Max och Liselott gick i mål som klassegrare, med drygt en minut, och kom totalt på en 36:e plats i tävlingen!
Inför nästa tävling, Lille Mats Rallysprint i Hässleholm, blir det till att byta styrväxel.

Jag, webmaster Julia Svensson, med nytagen Co-driver licens åkte min första tävling med Växjöföraren Simon Komulainen. I en Seat Ibitza (Grupp E C-förare) gick vi ut med startnummer 150. Vi var 10 startande i klassen och vi gick i mål som klassegrare med ca en halv minut.

"Det var riktigt riktigt roligt!"

Skrivet av Julia

 

2011-04-16

Rally Anderslöv

Med två startande i klassen var det tänkt att Anderslöv skulle bli en tävling för att testa bilen efter diverse renoveringar. Det skulle också bli en möjlighet för Max och Liselott att träna noter inför Silverratten. Totalt bestod tävlingen av 8 SS och Max och Liselott gick ut med startnummer 64. SS1 var 6,40 km lång och trots att de blev hindrade tog de hem sträcksegern i klassen med 6 tiondelar. SS2 var 6,16 km och efter halva sträckan fick de problem. En drivknut gick av och de tvingades bryta.

Skrivet av Julia

 

2011-04-15

RC Reklam i Karlskrona

rcreklam

Skrivet av Julia

 

2011-04-07

Garaget

garaget

Mek i garaget.

Skrivet av Julia

 

2011-04-02

Tävling inställd

Igår när bilen var klar och provkörd men skulle lastas på släpet blev det ett väldigt "rassel" från transmissionen. Det fanns inte tid för att kontrollera problemet utan vi valde att ställa in Simrishamn mixen.

Skrivet av Julia

 

2011-03-22

Lackning

lack

I helgen lackades bilen!

Skrivet av Julia

 

2011-03-08

Garaget

garaget

Bilder från helgens arbete i garaget!

Skrivet av Julia

 

2011-03-01

Garaget nästa

Efter beskedet att vi får hem en ny koppling strax innan tävlingen i Lima blir det istället en månad i garaget!
I bilen ska en ofjädrad sinterkoppling monteras. Rören, som är fästen till pallbockarna i tröskellådan, ska också svetsas dit. Sen ska bilen lackas om och iväg på stripesning hos RC Reklam!

Annars så är Max på plåtslagarutbildning i Katrineholm. Totalt fyra veckor och nu är han inne på sin tredje vecka. (Det är tufft för honom att vara ifrån Golfen under veckorna...)

Skrivet av Julia

 

2011-02-21

1:a pristagare i Smålands DM Ungdomsrally

pristagare

I lördags mottogs priset vid Scandic Hotell i Värnamo. Det firades med supé och dans.

Skrivet av Julia

 

2011-02-21

Iskörning

iskorning

Det blev kopplingsras på isen i lördags. Så nu söker vi efter en lämplig koppling.

Skrivet av Julia

 

2011-02-15

Inställd tävling

Klappjakten är också tyvärr inställd, p g a dåligt snö och istäckta vägar och få anmälningar. I Lima dock, som ligger i Dalarna, tycker man snön ska ligga kvar ett bra tag till... så nu laddar vi!

Skrivet av Julia

 

2011-02-10

WRC Rally Sweden

Teamet besöker Svenska Rallyt i Värmland för att se och lära sig inför framtiden. Boende har de i Hagfors där rallyt och servicen är.

Skrivet av Julia

 

2011-02-02

Inställda tävlingar

Tyvärr blir det varken Vinterfejden, eller Vinternatta, till helgen p g a för få anmälda och dåliga vägar. Max fick dock körträning i helgen som var då han körde på is både lördagen och söndagen.
Tävlingskalendern under "Tävlingar" är nu också uppdaterad!

Skrivet av Julia

 

2011-01-23

Klasseger i premiären

Premiären för Max som C förare i Grupp H, trimmat 2 WD, och för Liselott som co-driver gick riktigt bra! I den nya Golfen vann de klassen med 2 min och 4 sek och totalt en fjärde plats bland tvåhjulsdriva bilar. Med klassegern och fyra startande i klassen innebar det också deras första poäng. Det krävs tre poäng för att Max ska kunna klassa upp sig till B förare.

Rally Järnlunden anordnades av Linköping MS och start och mål var lagd i Rimforsa. 3 SS kördes två gånger, totalt 6 SS på ca 40 km. Det var ca 50 startande ekipage och Max och Liselott gick ut med startnummer 33. Med ny bil och att nu få åka med noter hade Max inte satt förhoppningarna så högt men "det gick ju bättre än förväntat!"

Skrivet av Julia

 

2011-01-21

Max Motorsport på Twitter

Under morgondagens tävling kommer webmastern att "twittra"! Kort, direkt uppdatering om hur det går för Max och Liselott kan ni ta del av på Max Motorsports twitter-sida som ni finner under rubriken Länkar. Efter tävlingen publiceras en tävlingssammanfattning här på hemsidan (som vanligt).
PS. Glöm inte uppdatera sidan (F5) för att få senaste informationen!

Skrivet av Julia

 

2011-01-16

Tävlingar 2011

       
Datum Tävling Arrangör Distrikt/Cup
2011-01-22 Rally Järnlunden Linköpings MS ÖS
2011-02-05 Vinterfejden Wäxjö MS SM
2011-02-19 Klappjakten Ydre MK ÖS
2011-04-02 Simrishamns Mixen Simrishamns MK SÖ/SSRC
2011-04-22 Silverratten Älmhults MK SM/DM/SSRC
2011-04-25 Emilsnurren Vimmerby MS SM
2011-05-01 Nässjörundan Nässjö MK SM
2011-05-07 Kong Christian Race Kristianstads MK SÖ/DM/SSRC
2011-05-14 Hammarslaget Norrahammars MK SM
2011-05-28 Oknörundan Mönsterås MK SM
2011-06-02 South Swedish Rally Ljungby MK SM/SSRC
2011-06-11 Zabra-rallyt Nybro AC SM
2011-06-18 Dackefejden Wäxjö MS SM/SSRC
2011-07-09 Skilling 500 Skillingaryds MK SM/DM/SSRC
2011-07-30 Vilda Ryds Racet Ryds MK SM/DM/SSRC
2011-08-12 Snapphanerallyt Hässleholms MK
2011-08-20 Emiltrofén Vimmerby MS SM/DM/SSRC
2011-09-03 Tjustknäppen Tjust MK SM
2011-09-10 TV-Svängen Smk Hörby SÖ/DM/SSRC
2011-09-17 Gullaboknixen Gullabo RC SM
2011-09-24 Karlskronapokalen Karlskrona AK SÖ/SSRC
2011-10-15 Final SSRC 2011 Wäxjö MS SM/SSRC Final
2011-11-05 Novemberskölden Nässjö MK SM/DM
       
Tävlingar i "fet stil" är prioriterade tävlingar.
 

Publicerat av Julia

 

2011-01-15

Testdag

Nu har teamet fått igång bilen efter en genomgång! Idag testade Max bilen på den tre km långa teststräckan. Efter att ha kört ca 25 gånger ändrade man stötdämparna för att få bättre väghållning. Ljusboxen har också justerats. Motorn fungerade väldigt bra efter omappning av datainsprut gjord av Görans Motorteknik i Hovmantorp. Så nu fungerar hela bilen riktigt bra!
Max har också kommit underfund med vänsterbromsning (bromsar med vänster fot för snabbare inbromsning i en böj). För förare och kartläsare Liselott återstår nu notträning de kommande dagarna.

Skrivet av Julia

 

2011-01-13

Inför tävlingssäsongen 2011

2011 börjar Max som C-förare och det kommer att köras så många tävlingar som möjligt för att han snabbt ska kunna klassa upp sig. Det blir både vinter- och sommartävlingar. Första tävlingen är den 22 januari. Max ska lära sig köra framhjulsdrivet. Dessutom ska han och Liselott lära sig köra efter noter.

Max kommer (som ni säkert redan vet) att köra en Golf II Grupp H. Golfen är försedd med Öhlinsdämpare, Passatlåda och har 220 hk. När det gäller förberedelser så har Max köpt en Golf GTI att köra med som träningsbil. Max och Liselott har gått notkurs så det blir både kör- och notträning. Teamet har delvis rivit ner bilen för översyn och för att lära sig meka Golf.

Skrivet av Julia

 

2011-01-12

Säsong 2010

Max Motorsport sammanfattar år 2010 med seger i Volvo Original Junior Cup Sverigeserien och
en 1:a plats i DM Småland Ungdom!

vykort

Skrivet av Julia

 

 

2011-01-06

2010 säsongsavlutning för teamet

Teamet avslutade säsongen med god mat, tävlingar och mycket skratt! Givetvis var mekanikerna tvungna att göra ett besök i verkstaden, mellan maten och kaffet, och skruva fast växellådan i träningsbilen.

avslutning

Skrivet av Julia

 

2010-12-24

God Jul & Gott Nytt Rallyår

Önskar Max Motorsport

 

2010-12-24

940 såld

Till en annan ung lovande förare, Daniel Brorson, och vi önskar honom lycka till i Ungdomsklassen 2011!

Skrivet av Julia

 

2010-12-16

Nya bilen

bil

bil

Publicerat av Julia

 

2010-11-14

Gästinlägg av Patrik Hartman

Dagen den 6 november 2010 var en stor dag för Patrik Hartman, han fick en glädjenyheten ungefär två månader tidigare att han vann första pris på en marknad och priset var att man fick följa med i servicen under en tävling. Tävlingen hette Novemberskölden som arrangerad av Nässjö MK.

Dagen för min egen del började kl. 05.00 på morgonen för då hämtade Max med teamet mig och sen började resan till Nässjö. Väl framme där så lastade vi av rallybilen från släpet och körde vidare till besiktningen. Efter det fick jag åka rallybilen till starten. Ca 2 timmar senare så åkte vi till en folkracebana för där var servicen. Vi som tog hand om servicen var Max pappa Peter, jag, Victor och Peter Johannesson plus webmastern Julia. Inga problem med bilen under dom gångerna vi skulle serva då.

En sammanfattning av dagen kan man säga med tre ord: roligt, spännande och händelserik dag. Max vann både tävlingen och Smålands DM efter mycket bra körning. Jag vill tacka Max och hans team för att jag fick följa med.

Med vänlig hälsning Patrik Hartman

Publicerat av Julia

 

2010-11-14

Novemberskölden

Det blev en klasseger för Max och Liselott med drygt en minut i Novemberkölden! Därmed tog de också hem segern i DM Småland Ungdom! Novemberskölden bestod av 3 SS som kördes två gånger, totalt 6 SS fördelade på 4,7 mil. Underlaget var blött och halt p g a regn (se filmer). Max och Liselott gick ut med startnummer 1 och det var 8 startande i Ungdomsklassen. Av totalt 25 VOCare slutade Max på en 3:e plats. Bilder och incarfilmer från tävlingen finner ni här på hemsidan!

Skrivet av Julia

 

2010-11-02

Volvon till salu

Vinnarbilen är nu till salu! Intresserad? Kontakta Max.
Ni som vill se Volvon så går den sista tävlingen med Max i Novemberskölden till helgen. Tävlingen i Nässjö är sista tävlingen för Max Motorsport i år och med i servicen kommer också Patrik Hartman (vinnaren av lotteriet vid Emmaboda Marknad) vara.
Information om den nya framhjulsdrivna bilen kommer!

Skrivet av Julia

 

2010-09-30

Silverratten

Max och Liselott körde riktigt bra i Silverratten och gick i mål som klassegrare! Start och mål var i Älmhult och de gick ut med startnummer 1. De var 5 startande i Ungdomsklassen och ca 80 startande totalt. Det var 3 fina SS som kördes två gånger, 6 SS sammanlagt. SS1/4 var 4,5 km, SS2/5 var 7,3 km och SS3/6 var 6,1 km.
På SS1 var det mycket lösgrus men när den sen kördes igen, SS4, slapp Max lösgrusen (ca 80 bilar hade ju passerat) och han kunde äntligen gasa, vilket märktes på tiderna. På SS4 förbättrade de tiden jämfört med SS1 med 6 sekunder och jämför man med VOCarna blev det den sjätte bästa tiden. SS5 förbättrade Max och Liselott tiden med 13 sekunder jämfört med SS2 och de hade fjärde bästa tiden bland VOCarna. Max tyckte det var så kul och gasade ännu mer! Så på SS6 förbättrade de tiden med 20 sekunder jämfört med SS3 och det blev den tredje bästa tiden jämfört med VOCarna!
Det var en service, efter SS3, och då bytte de från AGI Gullabo Rally EVO bak till AGI Gullabo Rally Super G. Fram körde de med AGI Gullabo Rally EVO.
Nu när Max har fått känslan att köra på finare vägar med inte så mycket lösgrus ser han fram emot nästa säsong! Se incarfilmer och känn känslan.

Skrivet av Julia

 

2010-09-30

GRATTIS MAX TILL KÖRKORTET!

Vi gratulerar dig Max till ditt körkort! (Vi visste redan från första början att det inte skulle vara några problem.)

Önskar dina teampolare

 

2010-09-30

Ekratten

Återigen blev det en klasseger för (numera 18 åriga) Max och Liselott! De var nio startande ekipage i Ungdomsklassen och totalt var det ca 135 startande. Start och mål var i Karlshamn och Max och Liselott gick ut med startnummer 1. 5 SS kördes och det var väldigt krokiga rallyvägar. Sista SS var extrem med mycket sten intill vägen. I avåkarböjen på SS 1 var Max emot lite med tröskellådan i en sten men det var inga större problem utan kunde fortsätta, se incarfilm!

På kvällen var det serieavslutning och prisutdelning i Sverigeserien på First Hotell Carlshamn. Ett hundratals rallyintresserade människor var på plats och Max och Liselott tog emot 1:a priset i Volvo Junior Cup!

Skrivet av Julia

 

2010-09-29

Emmaboda Marknad

Vid Emmaboda Marknad, den 11 september, visade Max Motorsport upp sig och sina sponsorer. På marknaden var det ca 15000 besökande och i tältet hos Max stannande flera besökare i alla åldrar till för att se incarfilmer, se hemsidan, provsitta bilen och allmänt prata om rally. För Max och hans sponsorer var detta bra PR.
Det annordnades också en tävling där priset var att under en rallytävling delta i serviceteamet. Vinnaren lottades och det blev Patrik Hartman! På 2:a plats kom Pontus Franzen och på 3:e plats Rasmus Edvalsson. Er erbjudet vi i vinter att folja med när Max testkör på is!

emmabodamarknad

 

emmabodamarknad

Skrivet av Julia

 

2010-09-24

Grattis Max

Stort grattis Max på din 18 årsdag! Vi vet att du kan köra bil och fort går det, men klarar du av hastighetsbegränsningarna vid din uppkörning? Vi önskar dig i alla fall lycka till!

Önskar dina teampolare

 

2010-09-10

Gullaboknixen

Max och Liselott vann Ungdomsklassen och slutade på en 23:e plats totalt av 86 startande! I Ungdomsklassen var det 8 startande och Max och Liselott gick ut med startnummer 1. 3 SS kördes. Start och mål var vid Lindåsskolan och kl. 11.00 var första starten.

Skrivet av Julia

 

2010-08-24

Emiltrofén

Emiltrofén blev för Max och Liselott en lugn (men som alltid fartfylld) resa. Tävlingen bestod av 5 SS fördelade på 53 km, med start och mål i Målilla och Max och Liselott gick ut med startnummer 1.  De var totalt 9 i Ungdomsklassen som Max och Liselott vann med 44 sekunder och totalt blev det en 57:e av ca 120 startande. Med tanke på startnummer och att Max som ungdom kör onotat (till skillnad mot de andra klasserna som kör notat) var det ett väldigt bra resultat.

Skrivet av Julia

 

2010-08-17

Snapphanerallyt

Äntligen var det dags för första tävlingen efter sommaruppehållet. Max och Liselott var riktigt laddade när starten gick i Hässleholm. Väl i mål var de nöjda efter klassegern! Hela teamet var glada för att vara igång igen.
Snapphanerallyt bestod av 5 SS fördelade på 45,41 km och i Ungdomsklassen var det totalt 9 ekipage.
Sträckorna överlag var likartade. På SS1 var Max ”ratt-rosslig” efter sommaruppehållet, men till SS2 förbättrades körningen. Strax innan mål fick dock Max och Lislott sig en överraskning då en 90 graders vägvinkel till höger inte var pilad. De flög rakt fram genom banderollerna, fick motorstopp och blev tvungna att backa en bra bit. Så på denna sträcka blev det ingen sträckseger. Från SS3 finns en incarfilm under Filmer. Max klarade också galant den svåra vänstersvängen på SS3 som för flera förare blev svår. Efter SS3 var det service och däckskifte. Med Peter, Peter och Peter i serviceteamet vad det många som hörde upp när ”Peter” efterfrågades. På SS4 flöt körningen på bra och SS5 var tävlingens längsta sträcka. Nästan 2 mil som till stor del var förlagd till det före detta militärområdet Hovdala. Detta var för Max var en ny körupplevelse.
Som redan nämnts, det blev en klasseger med god marginal och totalt slutade Max och Liselott på 37:e plats totalt av ca 180 startande!
På hemresan med en klasseger i bagaget och de tre P-na var stämningen på topp!

Skrivet av Julia

 

2010-07-26

Sommar

Nu är det semester och vi sammanfattar framgångarna för Max Motorsport så här långt.
Av nio starter blev det en bruten tävling, tre andraplatser och fem vinster! Max leder Volvo Original Cup Ungdom. Se resultaten under ”Resultat”.
Framgångarna beror på bra serviceteam, Gullabodäcken, bra underhåll av växellåda och motor, samt Max och Liselotts personliga utveckling och tufft motstånd som sporrar.
Vi önskar alla sponsorer, funktionärer, medtävlande, publik och fans en fortsatt trevlig sommar!

Skrivet av Max Motorsport

 

2010-07-21

Rojarundan

Klockan 11.01 startade Max och Liselott och efter 5 SS gick de i mål som klassegrare! Det var 5 SS fördelade på 39 km. I klassen var det "få" (fem ekipage) startande men konkurrens var stenhård. Se incarfilmer från SS2 och SS5.
Nästa tävling blir Snapphanerallyt i Hässleholm den 14 augusti!

Skrivet av Julia

 

2010-06-20

Dackefejden

Max och Liselott slutade på en 1:a plats i Ungdomsklassen i Dackefejden! Efter två avanmälda i klassen blev det nio startande. Totalt i tävlingen var det ca 220 startande och totalt slutade Max och Liselott på en 60:e plats (inte dåligt för att köra onotat)! Start, mål och service var i Ingelstad och stäckorna gick söder om Växjö.
Kl. 10.02 startade Max och Liselott med nummer 2. 5 SS fördelade på 62 km kördes och SS4 var en långsträcka på 19,7 km då både förare och kartläsare sattes på prov, både psykiskt och fysikt.
Se gärna filmen från SS2 för att se det bra greppet i däcken och höra hur fint motorn går. På SS2 var Max så koncentrerad att han missade att hälsa på "Strands Maskiner" i publiken!
Serviceteamet hade en lugn dag, det var mest bensin som behövde fyllas på och fönster som behövde putsas.
Efter målgången blev det efterkontroll för Max bil och för två andras bilar i klassen. De trevliga teknikerna kontrollerade bakaxeln så att den inte var diffad och bromsskivornas storlek, allt var okej!

Skrivet av Julia

 

2010-06-14

Ny bakaxel och växellåda

Efter träffen med stenen i Karlskronapokalen är nu bakaxel och växellåda nyrenoverade, av Vide Bilservice och återmonterad i bilen. Laddningen inför Dackefejden har börjat!

Skrivet av Julia

 

2010-06-07

Nya sponsorer

Vi hälsar de nya sponsorerna Runes Bensin och Vilhelm Mobergsgymnasiet varmt välkomna!

Skrivet av Julia

 

2010-06-07

Karlskronapokalen

Karlskronapokalens start och mål var anlagd i centrala Karlskrona, vilket var positivt för rallysporten! Tävlingen bestod av 6 SS på 43,8 km. SS1 var på 7,5 km med start i Brömsebro. Max och Liselott gick ut med startnummer 1 och hade problem med lösgrusen på den hårda vägen men tog sträcksegern i klassen med 3 sek! Se film. Efter SS1 var det 20 min service och inför SS2 var humöret på topp och Max var laddad. SS2 flöt på bra men efter 2 km stötte Max på sin första sten och krökte bakaxeln. Efter 17 genomförda tävlingar i sin rallykarriär fick han för första gången bli hämtad på släp.
När det gäller bilen så fungerar motorn, som har setts över av Mattias Åström "Åströms Motortrim", väldigt bra. Roligt för Mattias är också hans nuvarande projekt, att preparera en Renaultmotor, som ska gå Monte-Carlo Rally Classic!

Skrivet av Julia

 

2010-06-07

Skilling 500

Skilling 500 var första DM tävlingen för i år med start och mål i Smålandsstenar. Tävlingen bestod av 6 SS på totalt 39,7 km. Det var bra motstånd och en hoppande tändhatt på SS4 som gjorde att Max och Liselott tappade mycket tid och slutade på en 2:a plats i klassen. Det blev dock 3 sträcksegrar!
Inför SS5 hade Teamchef på telefon talat om för Max att han i målböjen skulle "ta det lugnt över krönet" men i andra änden hade det uppfattats "håll fullt över krön"... Se filmen och håll i dig, för fort går det!

Skrivet av Julia

 

2010-05-23

Oknörundan

Max och Liselott slutade på en 1:a plats i Ungdomsklassen med 14 startande efter en mycket väl genomförd tävling! Det var 36 startande VOCare och bland dem slutade max på en 6:e plats, med 5 sek tll 3:e platsen.Totalt blev det en 23:e plats av 122 startande!
Tävlingen bestod av 4 SS på totalt 31,9 km med start och mål i Blomstermåla. SS1 var 3,1 km och vägen var väldigt smal och ojämn, Max hittade inte riktigt flytet. SS2 var 11,9 km och en klassisk rallyväg, riktigt rolig att köra. SS3 var 5 km och de sista 3 km bestod av asfalt. Denna sträcka körde Max väldigt bra! SS4 var SS2 som kördes ytteliggare en gång och jämfört med första gången han körde sträckan (SS2) förbättrade Max sig med 4,2 sek.
Bilen fungerade som den skulle och Gullabodäcken fungerade också vädligt bra. Tyvärr så fungerade inte videokameran så inga incarfilmer.

Skrivet av Julia

 

2010-05-02

Nässjörundan

Max och Peter Svensson slutade på en 2:a plats i Ungdomsklassen i Nässjörundan, en tiondel efter segraren! Tävlingen bestod utav 4 SS (2 SS som kördes 2 gånger) fördelade på 15,8 km. Det var 4 startande i Max klass och totalt sett slutade Max på en 21:e plats av 61 startande och på en 3:e plats av 16 VOCare. Se film!

Skrivet av Julia

 

2010-04-25

Max fick möjligheten att medverka i TopDrivers seminarium

Den 23-24 april anordnade TopDriver rallyseminarium med ledning av Kalle Bäckwall i Emmaboda och Växjö där Max fick möjligheten att vara med. Det var två dagar med testkörning och utbildning med bland annat instruktörerna Tomas "Gullabo" Jansson, Patrik Johansson och Bo Holmstrand. På plats fanns fyra team från Norge och tre från Sverige.
Fredagen tillbringades på Emmaboda flygfält och bestod utav testkörning på Bilsports övningsbana på 3,5 km under ledning av "Gullabo". Experterna Patrik Johansson och Bo Holmstrand gav tips och råd och svarade på frågor. Max testade också på Supterstage för första gången.
Lördagen spenderades utanför Växjö och det var körning på en teststräcka på 3,5 km och utbildning med fokus på däck då Ronny Carlsson från Däckproffsen gav goda råd.

Max med team har med tips och råd från erfarna instruktörer och experter, förare, kartläsare och övriga deltagare på seminariet lärt sig mycket. Framför allt testade Max de nya styrboxarna som monterades tidigare i veckan, däck och körstil. Se bilderna under rubriken Träning och filmerna!

Skrivet av Julia

 

2010-03-14

Växellådasras och en 2:a plats i LBC-Ruschen

Max och Liselott kom på en 2:a plats i Ungdomsklassen i LBC-Ruschen! Det var 4 SS på 9,3 mil som kördes.
SS1 var på 16,07 km och efter halva SS rasade växellådan och de fick ta sig i mål på fyrans växel. Efter SS1 var det 25 minuters service och med hjälp av Br. Erikssons serviceteam lyckades vi byta växellåda på 20 minuter.
SS2, på 9,68 km, började bra men sedan slutade kopplingen fungera och det blev svårt att växla. Så fick Max även fortsätta på SS3 som var på 34,90 km. Efter SS3 var det 25 minuters service. På serviceplatsen konstaterade vi att det var luft i kopplingssystemet och det fick åtgärdas med luftning.
Körningen på SS4 var avvaktande och Max och Liselott tog sig i mål på en 2:a plats i klassen av totalt 4 förare.

För Max och Liselott var det en bra testtävling med 9 mil SS inför sommarsäsongen. Vi är mycket nöjda med de nya bromsarna och även däcken fungerade bra. Teamet denna tävling bestod av föraren Max, kartläsaren Liselott, teamchef Peter, mekaniker David, Johannes och Julia.

Vi tackar Br. Eriksson för lån av växellåda och alla duktiga mekaniker av bytet!

Skrivet av Julia

 

2010-03-02

Nyheter i garaget

Växellådan är inlämnad hos Jerry Byskog på genomgång och borttagande av femte växelns drev för att kunna göra en snabbare växling. Efter testkörning av bromsarna byggs nu de om till nya mindre skivor fram. Nya bromsklossar bak- och fram är också inköpta. Detta görs för att få bättre bromsverkan bak. Varför vi vill åstadkomma detta är för Max bromsar med vänster fot och för att kunna sladda ut/styra med bilens bakände.

Skrivet av Julia

 

2010-03-02

Prisutdelning Smålands DM

I lördags tog Max och Liselott emot 1:a priset i Ungdomsklassen i Smålands DM 2009. Prismottagningen ägde rum i Hultsfred i samband med Smålands Bilsportsförbunds årsmöte.

prismottagning

Skrivet av Julia

 

2010-02-06

Vännäs

Den 23-24 januari kördes två tävlingar som ingick i Sverigeserien. Tävlingarna Plåt Rallyt och Rally Franssons Fastigheter arrangerades av Vännäs MK. På fredagen kördes två teststräckor, den ena på is och den andra på en snötäckt skogsväg. Den första tävlingsdagen avverkades 6 SS, varav en var på ca 5 km lång issträcka. Andra tävlingsdagen kördes 4 SS. I det hela fungerade allt jättebra och med två klassegrar kändes hemfärden på 115 mil inte så lång. Vi vill också passa på och tacka Br. Erikssons rallyteam för goda råd av tidigare erfarenheter.

Skrivet av Julia

 

2010-02-06

Inför tävlingsäsongen 2010

Inför säsongen 2010 satsar teamet ytterligare. Förra årets Volvo 244 har ersatts med en nybyggd 940 klassad Volvo Original. (Bilder från bygget finner ni i bildgalleriet.) Det kommer också att bli fler tävlingsstarter i ungdomsklassen. Max kommer att köra samtliga tävlingar i Svenska Rallyserien - Volvo Original Cup, DM Småland och det blir eventuellt utlandsstarter. Med kartläsaren Liselott Eriksson och resterande i teamet satsar Max på ännu fler topplaceringar.

Skrivet av Julia

 

2010-02-03

Välkommen till Max Motorsports nya hemsida!

Nu är den nya hemsidan klar! Det är Julia Svensson som har skapat och ansvarar för hemsidan. Hon vill gärna att ni lämnar både positiv som negativ feedback i gästboken.

Skrivet av Max

Tillbaka till Nyheter

 
Webmaster: Julia Svensson